ha csak zenélni szeretnél...

Forgács Promotion

Forgács Promotion

Mit szeretnél? A válasz - szerintem - az, hogy zenélni. #2

Hogyan juthat el a zenéd a közönségig?

2020. április 25. - ForgácsPR

Ott hagytuk abba, hogy benned élő művész igénye az, hogy meg szeretné mutatni az érzéseit, a hangulatát jelképező alkotását és ezzel lehetőleg minél nagyobb közönséget szeretne elérni.

Tehát valahogy el kellene jutni a dalaidnak (zenekarként a dalaitoknak) zenehallgatókhoz, a feladat adott, előbb fel kell venni. Erről írtam az előző részben, ez tehát pipa.

Ha megvan a felvétel két út van, ami viszont nem zárja ki egymást, sőt! 

2020-ban nem újdonság, hogy az idők szava és a közönség igénye a fizikai hordozók felől az online zenehallgatás felé billentette a mérleg nyelvét. A kézzelfogható hanghordozók iránti igény jelentősen csökkent, de még így sem elhanyagolható. De ez egy másik cikk témája lehetne. Szóval a zenéd eljuttatására jó, ha mindkét irányt megcélzod.

black-samsung-galaxy-tab-218686.jpg

Az egyszerűbb lépés szerintem manapság az, hogy valamilyen módon fel kell tenni az alkotást (dal, klip, teljes lemez) az online térbe. Ezt megoldhatod magad is, de vannak erre szakosodott szolgáltatók. Ezzel kapcsolatban ajánlom a dalszerzo.hu cikkét. 

Szóval ha magad csinálod, akkor legegyszerűbb talán a YouTube (bár oda is kell legalább egy kép a videóba) vagy a Bandcamp, ahol akár letölthetővé is tudod tenni (ingyen vagy fizetősen). Ajánlott még a Spotify és a Deezer, netán az Apple Music vagy a Google Play Music, hogy csak a legnagyobb és ingyenesen is hallgatható lehetőségeket hozzam példának. Ez a jelenlét azért is fontos lépés, mert ha azt akarod, hogy hallgassák a dalaidat, akkor ez a legegyszerűbb megoldás a hallgatók részéről. Viszont itt is előjön az IDŐ, mint szűk keresztmetszet, hisz ha csak a felsorolt és talán a legismertebb lehetőségeket vesszük (ennél azért sokkal több van!) akkor is hat platformra kell feltölteni. 

Ezt a lépést viszont egyenesen HIBA lenne kihagyni!

A másik út, hogy hanghordozó. Ez viszont jelentős anyagi befektetést igényel, még abban az esetben is, ha a legminimalistább változatot vesszük, azaz megírod a CD-t, magad nyomtatod a borítót és az esetleges érdeklődőknek . Valljuk be, ez 2020-ban már elég karcsú. Értem én, hogy ha a zene világbajnok, akkor az így is, úgy is megtalálja az utat a közönséghez, de valljuk be, azért ekkora felhozatalban ezzel a verzióval kb. Annyira lehet felkeltetni a figyelmet, mintha a robogó vonatból kiabálnád ki, hogy “itt az új dalunk, hallgassátok meg a neten”. De még akkor sincs nyert ügyetek, ha ingyen osztogatjátok. 

Ha CD-t gyártattok, akkor azt intézhetitek egyénileg és vélhetően találtok is komplett, azaz tokkal vonóval (értsd borítóval, akár digipak formában) jó minőségben gyártó céget a hazai, de akár a nemzetközi piacon is. Ha egy kiadó áll mögöttetek, akkor ezt várhatóan elintézik. De ez azért valljuk be, nem túl reális kezdőként manapság. De legyen szerencsétek! Ehhez azonban fel kell hívni a kiadó figyelmét… már vissza is jutottunk a digitális terjesztéshez, mert manapság - még akkor is, ha eltekintünk a mostani vírushelyzet miatti koncertstoptól - nem hiszem, hogy reális abban bízni, hogy a sikeres fellépések hatására jut valaki szerződéshez.

Azért is lényeges az online és fizikai megjelenés, mert ha koncertezni akartok, akkor ez egy referencia lehet a kluboknak, koncertszervezőknek. De ez megint messzire vezetne ettől a témától.

Itt tartunk most: kész a dal/lemez, online és akár offline is meghallgatható, de még mindig csak csepp a tengerben.

A cél továbbra sem más, mint hogy a zene eljusson a potenciális közönséghez és ráadásul fel is keltsük a potenciális rajongók figyelmét.

Mit tehetsz tehát azon kívül, hogy hosszú órákat töltesz el azzal, hogy a zenekari és a saját közösségi (Facebook és Instagram) oldalatokon, illetve különböző releváns zenei Facebook csoportokban osztogasd a videót? Ezt rengeteg időt amúgy zenélésre is fordíthatnád.

low-light-photography-of-computer-gaming-rig-set-1038916.jpg

FOX fotója a Pexels oldaláról

A következő, hogy ha már elkészült és fel is tetted a virtuális térbe, netán a legyártott CD-ket sem akarod tartogatni, mit tehetsz azon túl, hogy osztogatod a közösségi oldalakon? 

Valamivel nagyobb az esélye, hogy eljut a zenehallgatókhoz az alkotásod híre, ha a releváns online portálok, webzine-ek, fanzine-ek esetleg a hagyományos és online rádiók szerkesztőit célzod meg. Már egy hír is sokat segíthet, de tapasztalatom szerint egy lemezismertető és/vagy interjú, amibe (és itt utalok vissza az online jelenlét, azaz a YouTube vagy Bandcamp meglétének fontosságára) a dal vagy a teljes lemez, klip belekerül.

pexels-photo-3902122.jpeg

A Fémforgács főszerkesztőjeként nap, mint nap rengeteg hírlevéllel találkozom. Ezek között van profin összerakott nemzetközi színvonalú és nem kevés olyan, amit jószándékkal is nehezen lehet hírlevélnek nevezni.

Előbbi típus olyan, amiben ott az előadó vagy zenekar biográfiája, vannak jó minőségű fotók, logo, és ott a dal, klip vagy lemez meghallgatási lehetősége és infók a megosztani kívánt alkotásról. Jó néhány olyan is, amiben a kísérőlevelet felhasználva szinte kész a hír.

Sajnos azonban nem kevés olyan mailt vagy facebook üzenetet kapunk, amiben jó esetben a dal linkje mellett max. Annyi van, hogy “sziasztok ez az új dalunk, köszi, ha megosztjátok”

Azért érzitek Ti is, hogy a mai dömpingben az utóbbival - főleg úgy, hogy szinte mindenki hobbiból munka és család mellett csinálja ezt a webzine szerkesztést - kevés annak az esélye, hogy akár csak meghallgatáshoz kedvet csináljon, ellentétben a fentebb említett profi hírlevelekkel. 

A folytatásban arról írok, milyen is egy jó és figyelemfelkeltő hírlevél.

A bejegyzés trackback címe:

https://forgacspr.blog.hu/api/trackback/id/tr9615641454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása